„Quo vadis” – pierwsze dzieło transmedialne. Od powieści do fenomenu kultury masowej

<p class="rtecenter"><strong>Instytut Polski w Rzymie</strong></p> <p class="rtecenter"><strong>Via Vittoria Colonna 1</strong></p> <p class="rtecenter"><strong>13 listopada – 16 grudnia 2016</strong></p> <div class="rtecenter"> Wstęp wolny.</div> <div class="rtecenter"> Godziny otwarcia wystawy:</div> <div class="rtecenter"> PN-PT: 9.30-17.00</div> <p class="rtecenter">&nbsp;</p>

Wystawa „Quo vadis” – pierwsze dzieło transmedialne. Od powieści do fenomenu kultury masowej

zorganizowana w ramach obchodów Roku Sienkiewiczowskiego w Rzymie w stulecie śmierci Henryka Sienkiewicza, ma na celu ukazanie wielowymiarowości i wszechstronnego wpływu powieści Sienkiewicza na różne dziedziny sztuki (film, muzykę, malarstwo, teatr) i na kulturę popularną. Wystawie będą towarzyszyły międzynarodowa konferencja naukowa (14-15 listopada 2016), poświęcona obecności Quo vadis w kulturze XX w. oraz przegląd adaptacji filmowych Quo vadis (13-16 listopada 2016).

Popularność pisarza we Włoszech

Głównym celem ekspozycji jest ukazanie przejawów popularności sienkiewiczowskiego Quo vadis we Włoszech, które na przełomie XIX i XX wieku biło rekordy popularności w tym kraju, a potem przez długi czas stanowiło jedną z ulubionych lektur dla młodzieży, należącą do kanonu lektur szkolnych. Ogromny sukces odnosiły we Włoszech także adaptacje filmowe powieści Atrakcyjność dzieła w kontekście włoskim wynikała nie tylko z faktu, że jego akcja rozgrywa się w Rzymie, ale także z tego, że w Rzymie realizowane były największe filmowe adaptacje powieści (Guazzoni 1913, D’Annunzio 1924, LeRoy 1951, serial RAI 1985).

Opis wystawy

Wystawa przybliża na serii plansz postać Henryka Sienkiewicza, jego związki z Włochami, genezę powieści, jej sukces na ­świecie i we Włoszech.

Odrębna sekcja poświęcona jest adaptacjom filmowym. Obejmuje ona m.in. plakaty i fotosy ze wszystkich filmów (1913, 1924, 1951, 1985, 2001), w tym rzadkie i niepublikowane dotąd fotosy z planu filmowego produkcji M-G-M, pochodzące ze zbiorów Muzeum Kina w Turynie i z kolekcji prywatnych.

Dalsza część wystawy poświęcona jest obecności Quo vadis w innych sztukach, m.in w teatrze i w muzyce, oraz sztuce masowej: w komiksach, na pocztówkach, w reklamie, w przeróbkach dla dzieci. Największą atrakcją tej sekcji wystawy są niewątpliwie oryginalne tablice do komiksu z 1981, użyczone przez autora, Rodolfa Tortiego, zdjęcia z adaptacji teatralnej Silvana D’Arboria (1901) i rzeźba z brązu, przedstawiające Ligię na rogach byka, z kolekcji prywatnej.

Wystawę wzbogacą materiały multimedialne:

Archiwalne fragmenty nagrań z opery Quo vadis? Jeana Nouguésa

Reportaż z muzeum w Oblęgorku i wywiad z prawnuczką pisarza

Film dokumentalny o powstawaniu Quo vadis MGM z 1951 roku

 

Kurator wystawy: prof. Monika Woźniak

 

Organizator wystawy:

Polska Akademia Nauk Stacja Naukowa w Rzymie,

ze wsparciem Instytutu Książki,

we współpracy z:

Biblioteką Raczyńskich – Muzeum Henryka Sienkiewicza w Poznaniu,

Instytutem Polskim w Rzymie,

Uniwersytetem Wrocławskim,

Uniwersytetem Sapienza w Rzymie,

Narodowym Muzeum Kina w Turynie

 

Materiały prezentowane na wystawie zostały użyczone przez:

Museo Nazionale del Cinema di Torino

Biblioteca Alessandrina di Roma

Museo di Burcardo di Roma

Bibliotekę Raczyńskich – Muzeum Henryka Sienkiewicza w Poznaniu

Zakład im. Ossolińskich we Wrocławiu

Muzeum Teatru Wielkiego i Opery w Warszawie

Eye Institute, Amesterdam

Pontificio Istituto di Studi Ecclesiastici, Roma

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata

Eksponaty na wystawę przekazali także kolekcjonerzy i osoby prywatne

Raffaele de Berti i Elisabetta Gagetti

Ivo Blom

Luigi Marinelli

Jerry Murdoch

Mirosław Słowiński

Rodolfo Torti

Martin M. Winkler

Monika Woźniak