Wystawa „Quo vadis” – pierwsze dzieło transmedialne. Od powieści do fenomenu kultury masowej
zorganizowana w ramach obchodów Roku Sienkiewiczowskiego w Rzymie w stulecie śmierci Henryka Sienkiewicza, ma na celu ukazanie wielowymiarowości i wszechstronnego wpływu powieści Sienkiewicza na różne dziedziny sztuki (film, muzykę, malarstwo, teatr) i na kulturę popularną. Wystawie będą towarzyszyły międzynarodowa konferencja naukowa (14-15 listopada 2016), poświęcona obecności Quo vadis w kulturze XX w. oraz przegląd adaptacji filmowych Quo vadis (13-16 listopada 2016).
Popularność pisarza we Włoszech
Głównym celem ekspozycji jest ukazanie przejawów popularności sienkiewiczowskiego Quo vadis we Włoszech, które na przełomie XIX i XX wieku biło rekordy popularności w tym kraju, a potem przez długi czas stanowiło jedną z ulubionych lektur dla młodzieży, należącą do kanonu lektur szkolnych. Ogromny sukces odnosiły we Włoszech także adaptacje filmowe powieści Atrakcyjność dzieła w kontekście włoskim wynikała nie tylko z faktu, że jego akcja rozgrywa się w Rzymie, ale także z tego, że w Rzymie realizowane były największe filmowe adaptacje powieści (Guazzoni 1913, D’Annunzio 1924, LeRoy 1951, serial RAI 1985).
Opis wystawy
Wystawa przybliża na serii plansz postać Henryka Sienkiewicza, jego związki z Włochami, genezę powieści, jej sukces na świecie i we Włoszech.
Odrębna sekcja poświęcona jest adaptacjom filmowym. Obejmuje ona m.in. plakaty i fotosy ze wszystkich filmów (1913, 1924, 1951, 1985, 2001), w tym rzadkie i niepublikowane dotąd fotosy z planu filmowego produkcji M-G-M, pochodzące ze zbiorów Muzeum Kina w Turynie i z kolekcji prywatnych.
Dalsza część wystawy poświęcona jest obecności Quo vadis w innych sztukach, m.in w teatrze i w muzyce, oraz sztuce masowej: w komiksach, na pocztówkach, w reklamie, w przeróbkach dla dzieci. Największą atrakcją tej sekcji wystawy są niewątpliwie oryginalne tablice do komiksu z 1981, użyczone przez autora, Rodolfa Tortiego, zdjęcia z adaptacji teatralnej Silvana D’Arboria (1901) i rzeźba z brązu, przedstawiające Ligię na rogach byka, z kolekcji prywatnej.
Wystawę wzbogacą materiały multimedialne:
Archiwalne fragmenty nagrań z opery Quo vadis? Jeana Nouguésa
Reportaż z muzeum w Oblęgorku i wywiad z prawnuczką pisarza
Film dokumentalny o powstawaniu Quo vadis MGM z 1951 roku
Kurator wystawy: prof. Monika Woźniak
Organizator wystawy:
Polska Akademia Nauk Stacja Naukowa w Rzymie,
ze wsparciem Instytutu Książki,
we współpracy z:
Biblioteką Raczyńskich – Muzeum Henryka Sienkiewicza w Poznaniu,
Instytutem Polskim w Rzymie,
Uniwersytetem Wrocławskim,
Uniwersytetem Sapienza w Rzymie,
Narodowym Muzeum Kina w Turynie
Materiały prezentowane na wystawie zostały użyczone przez:
Museo Nazionale del Cinema di Torino
Biblioteca Alessandrina di Roma
Museo di Burcardo di Roma
Bibliotekę Raczyńskich – Muzeum Henryka Sienkiewicza w Poznaniu
Zakład im. Ossolińskich we Wrocławiu
Muzeum Teatru Wielkiego i Opery w Warszawie
Eye Institute, Amesterdam
Pontificio Istituto di Studi Ecclesiastici, Roma
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata
Eksponaty na wystawę przekazali także kolekcjonerzy i osoby prywatne
Raffaele de Berti i Elisabetta Gagetti
Ivo Blom
Luigi Marinelli
Jerry Murdoch
Mirosław Słowiński
Rodolfo Torti
Martin M. Winkler
Monika Woźniak